Jak si udržet zdravý imunitní systém

Jak si udržet zdravý imunitní systém

Vytvořeno |

Náš imunitní systém je schopen rozpoznat, co našemu tělu škodí a co mu naopak prospívá. Jeho úkolem je chránit naše tělo před nemocemi a chorobami. Skládá se z buněk nacházejících se v naší kůži, krvi, kostní dřeni, ale také v tkáních a orgánech, které – pokud fungují tak, jak mají – chrání naše tělo před potenciálně nebezpečnými patogeny, mezi něž se řadí viry a bakterie. A právě proto je v našem nejlepším zájmu, aby náš imunitní systém fungoval správně, což je možné podpořit osvojením si několika každodenních návyků, které ke správnému běhu imunitního systému přispívají. Tady je seznam těch nejdůležitějších z nich:

20f60a26109ca0ddc42d932172678e11
  1. Zdravé stravování

Živiny získávané z potravin, především ze zeleniny, ovoce, bylinek a koření, jsou nezbytné pro udržení správného fungování imunitního systému s ohledem na jejich vysoký obsah vitaminů a minerálů. Mnoho těchto potravin navíc disponuje antivirovými a antimikrobiálními vlastnostmi, které nám pomáhají při boji s infekcí.

  1. Udržení stresu pod kontrolou

Je vědecky dokázáno, že dlouhodobý chronický stres zvyšuje hladinu kortizolu v krvi. Kortizol sám o sobě není škodlivý, v organismu zastává důležitou funkci a má své opodstatnění v situacích, kdy je tělo vystaveno krátkodobém stresu, avšak jakmile se hladina kortizolu trvale udržuje na vysoké úrovni, brání imunitnímu systému znovu se nastartovat a dělat svou práci, tj. chránit tělo před potenciálními hrozbami v podobě bakterií a virů.

  1. Dostatek kvalitního spánku

Stručně a jasně, spánek působí blahodárně na naše tělo i naši mysl. V průběhu spánku dochází k regeneraci, kdy imunitní systém produkuje tzv. cytokiny, jež se podílí na tvorbě buněk bojujících proti patogenům, čímž nás chrání před nemocemi.

  1. Pravidelný pohyb

A pokud možno na čerstvém vzduchu. Pohyb totiž zabraňuje nejen rozvoji chronických onemocnění, jako jsou obezita nebo cukrovka II. typu, ale zároveň posiluje náš imunitní systém před bakteriálními a virovými infekcemi. Díky pohybu se navíc v těle uvolňují endorfiny známé jako hormony štěstí, které jsou skvělým pomocníkem k udržení stresu na uzdě.

Životní styl není všespásný, ale mnohdy hraje klíčovou roli v otázce lidského zdraví a často bývá povrchně upozaďován a schováván za genetické predispozice, přitom je vědecky dokázáno, že geneticky podmíněných onemocnění je poměrně málo. Tak na nic nečekejte a vezměte své zdraví do vlastních rukou!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *