5 tipů jak se lépe vyspat

Vytvořeno |

Počítání oveček do druhé hodiny ranní, nekonečné vrtění se v posteli a hlava, která vám nedá nikdy spát. Ve škole či práci pak usínáte a další večer se vše zase opakuje. Poznáváte se? Tak to nejste jediní. Potíže se spánkem se jen v České republice týkají zhruba 45 % lidí a tyto čísla stále rostou.

Pojďme se podívat na našich 5 tipů jak se lépe vyspat. Teda pokud už není pozdě a vy byste místo brouzdání po internetu neměli dávno spát.

V dnešní uspěchané době plné stresu je občas (čtěte dost často) problém zcela vypnout a oddat se tolik potřebnému spánku. Proč vlastně nemůžete usnout? Škodlivých faktorů může být několik. My se podíváme na 5 nejčastějších. Děláte je taky?

jak na lepší spánek

1. Spánek není vaše priorita

Teď si dost možná klepete na čelo a říkáte si, proč by měl být spánek vaší prioritou? Co práce, studium, rodina? To je přece mnohem důležitější. My teď ale myslíme především nastavení si priorit například v tom, kdy každý večer ukončíte veškerou aktivitu a půjdete si lehnout.  Pokud nemáte možnost každý den chodit spát ve stejný čas, zkuste si alespoň nastavit hodinu, do které už musíte být v posteli.

2. Těsně před spaním používáte elektroniku, pracujete nebo namáháte mozek

Večer byste měli dát svojí hlavě jasně najevo, že bude brzo potřeba jít spát a zvolnit režim. Dát si nohy nahoru a odpočívat, nebo alespoň dělat něco, co by vám spánek narušit nemělo – například žehlení u televize, čtení oddechové knížky nebo povídání si s partnerem.

3. Dlouhodobě neřešený stres

Ať už se jedná o nějakou nedořešenou maličkost, problémy v práci a nebo potíže s úzkostí, všechno máte v podvědomí a i ten sebemenší háček vám může zničit celý spánek. Zamyslete se nad tím, co se právě ve vašem životě děje a v bodech si vypište poznámky, o kterých si myslíte, že by vás mohly podvědomě stresovat. Ty pak vyřešíte a třeba se vám bude hned lépe spát.

4. Ujistěte se, že máte v ložnici perfektní podmínky pro spánek

Základem pro vyspání se do růžova je kvalitní matrace. Pozor na starou, proleženou matraci, ve které se vaše tělo nedokáže uvolnit. Také zbytečně nepřetápějte, v ložnici by mělo být spíše chladno, tzn. kolem osmnácti až dvaceti stupňů maximálně. Také nenechávejte v ložnici elektroniku, nic svítit ani blikat a dopřejte si naprostou tmu, protože pouze v naprosté tmě naše tělo dokáže produkovat spánkový hormon melatonin. Zkrátka ložnici nechejte pouze na spaní.

5. Všechno dodržuji a přesto nemohu spát 

V tomto případě bychom vám doporučili navštívit lékaře a konzultovat to s ním. Ten vám pomůže vydat se správným směrem.

Pokud si z těchto věcí nedokážete udělat svou prioritu, změnit svoje návyky a něco pro svou nespavost udělat, s největší pravděpodobností se zázrak nedostaví a spánek se vám zázrakem nezlepší. Dejte si pozor na dlouhodobý nedostatek spánku, který způsobuje úzkosti, deprese, přispívá k závažným onemocněním, nebo také snížení soustředění, kreativity a celkové zpomalení. V opačném případě, kdy se budete o své tělo starat, dokážete se zrelaxovat a mít klidný večer, se vám vaše tělo brzo odvděčí. Hlavní je trpělivost a po malých krůčcích se přibližovat zaslouženým prospaným nocím!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *