Svatebni zidlicky 1 scaled

Jak si zařídit svatbu svépomocí, aneb zvládnu to i bez agentury!

Vytvořeno |

Konečně vás po dlouhém čekání požádal o ruku? Gratulujme! Teď už je „jen“ třeba vše naplánovat. Plánování svatby je velký proces, na kterém by se měli podílet oba partneři. Ne vždy je ale muž ochoten se ponořit do komplikovaného plánování a zařizování, proto tahle povinnost většinou zůstane na snoubence.

Co vše je třeba naplánovat? Co musím zařídit? Kam zavolat? V tomto článku najdete informace i tipy, které vám vnesou do chaosu trochu pořádek.

Nad čím se zamyslet a o čem rozhodnout

Typ obřadu

Jednou z prvních věcí, o kterých musíte rozhodnout, je typ obřadu. Zde se obřad dělí na dva základní typy, a to na obřad civilní a obřad církevní. Od tohoto rozhodnutí se totiž odvíjí spousta dalších zařizování.

Počet hostů

Podle toho, kolik na vaší veselce budete mít hostů si následně budete vybírat i místo konání svatby. Může se totiž stát, že některé z míst, které si předem vyberete, bude mít podmínky pro uskutečnění vašeho svatebního dne formou minimálního počtu hostů.

*TIP! Mějte na paměti, že pokud váš host má dlouholetého partnera / partnerku, je slušné je pozvat oba.

Místo konání

S tímto bodem úzce souvisí i tip předchozí – je čistě jen na vás, kde se chcete vdávat / ženit. Někdo preferuje svatbu ve stodole, někdo na zámku, někdo se prostě a jednoduše oddá na úřadě a na svatební hostinu si vybere místní lokál. To vše je o prioritách. Dle toho, jaké si vyberete místo pro vaši svatbu se pak zařizují další neméně důležité věci.

Svatební hostina pro všechny?

I v tomto ohledu se dá váš jedinečný den individualizovat. Dá se pracovat s vícero variantami. Nejčastější jsou ovšem následující:

  • Všechny vaše hosty pozvat jak na svatební hostinu, tak večerní raut
  • Ke svatební hostině pozvat pouze nejbližší rodinu, přátele a osoby, kteří na vaší svatbě plní nějakou funkci (svědkové, družičky)

*TIP! Zjistěte si, jestli zařizovatel vašeho cateringu je schopen vyjít vstříc s úpravou menu (dětské porce, alergie na lepek / laktózu)

Pokud jste již došli s partnerem do fáze, že výše zmíněné body máte rozhodnuté, je na čase přesunout se k výběru ostatních položek a vrhnout se do plánování.

Co vše je třeba zařídit?

Teď je třeba vzít do ruky papír, tužku a začít pomalu vytvářet seznam, co vše již máte či nemáte zařízené. Je toho spoustu. Od svatebních fotografů, floristů až po svatební oznámení. My vám zde sepíšeme ve zkratce to nejdůležitější.

Datum svatby

Vše, co se bude točit kolem svatby se odvíjí od jejího data. Někteří snoubenci mají datum předem vybrané a podle toho vybírají i místo konání. Na druhou stranu má někdo jako prioritu vybrané místo a datum vybírá až z možných termínů poskytovatele.

Zařídit obřad

Pokud máte vybrané datum, je třeba zařídit samotný obřad. K tomu je potřeba zavolat na matriku a vše domluvit. V tomto případě mluvíme o obřadu civilním. Pokud jste se rozhodli pro církevní, budete v kontaktu s osobou příslušnou církevnímu sňatku. Oběma případům ale předchází osobní schůzka, při které poskytnete veškeré potřebné informace pro hladký průběh obřadu.

Svatební oznámení

Předáním svatebního oznámení se rozjíždí svatební kolotoč. Na této důležité listině byste neměli zapomenout zmínit nejdůležitější informace, které se vašeho dne týkají:

  • Datum
  • Místo
  • Čas, na který se mají hosté dostavit
  • Případně dresscode, do kterého chcete svatbu stylizovat

*TIP! Pokud se rozhodnete některé ze svatebních hostů zvát na určitou část dne, nezapomeňte ke svatebnímu oznámení přidat také lísteček se zprávou. Například: „Jste srdečně zváni ke svatební hostině“, nebo „Jste srdečně zváni na večerní raut“.

Šaty pro nevěstu / oblek pro ženicha

Zde vybírejte pečlivě. Při troše štěstí se budete vdávat / ženit pouze jednou za život. Vše se samozřejmě odvíjí od vašich osobních preferencí a vkusu. S výběrem začněte s předstihem, ale buďte pečliví. Je důležité, abyste se v šatech či obleku cítili perfektně, nikde vás to neškrtilo a netahalo. Je čistě na vás, zda si necháte oblek nebo šaty ušít na míru, vypůjčíte si je od známých nebo si domluvíte schůzku v půjčovně.

*TIP! Pokud si chce nevěsta nechat pro svůj den šaty ušít, měla by mít o šatech jasnou představu. Pokud si není jistá, co přesně jí sluší, není na škodu si předem zajít do svatebního salonu a vyzkoušet pár variant šatů, aby přesně věděla, co jí sedí a co nikoli.

Snubní prsteny

Výroba snubních prstenů pár týdnů trvá. Při výběru buďte pečliví, přece jen budete prstýnek nosit každý den. Ve většině zlatnictví vám vyjdou s vašimi požadavky vstříc. Může se totiž stát, že snoubencům se budou líbit prsteny z různých sad snubních prstenů. Taktéž si můžete na prsten nechat vyrýt jméno vašeho protějšku spolu s datem svatby.

Svatebni prsteny

Svatební fotograf / svatební video

Na památce na den D by se šeřit nemělo. Je ale pouze na vás, jakou variantu vzpomínek vyberete. Můžete mít pouze fotky, pouze video, nebo obojí. Každá jednotlivá forma totiž dokáže zachytit okamžik jinak.

*TIP! Spousta fotografů a kameramanů spolu vzájemně spolupracují, což je obrovská výhoda. Navzájem se znají, doplňují se a dokáží si přesně rozdělit funkce tak, aby perfektně zachytili každý váš důležitý moment.

DJ

I když se to na první pohled nemusí zdát, svatbu tvoří zábava a nikoli perfektně vyšperkované doplňky, ale zábava. A velkou součástí zábavy tvoří právě DJ. Zde se vyplatí nešetřit. Poptejte se známých, hledejte na internetu recenze a doporučení, protože zde se vám to opravdu vyplatí. Kvalitní DJ totiž nespočívá v tom, že slepě pouští písničky na přání, ale reaguje na publikum a dokáže vzít do rukou mikrofon a nebát se moderovat.  

Sweet bar

K neodmyslitelné svatební tradici patří i společné krájení nádherného svatebního dortu. Cukrář, který vám upeče svatební dort se vám z většiny je ochoten zařídit i sladký bar. Buď cukrář disponuje určitými balíčky, které je schopen vám nabídnout, nebo si naopak složení sweet baru vyberete čistě sami.

*TIP! Většinou vám každý cukrář doporučí 3 až 4 zákusky na svatebního hosta. Není se čemu divit. Pro výrobce sweet baru je to business a navíc to dobře vypadá. Ze zkušeností ale víme, že bohatě stačí počet porcí cca 1,5 zákusku na hosta. Zvlášť pokud máte svatbu v horkém letním dni – většina svatebčanů nebude mít chuť na sladké, spíše zažene hlad a žízeň například pivem a řízkem, než kávou a tiramisu.

Florista

Nedílnou součástí nádherné veselky jsou i květiny. Ačkoli se to nezdá, květiny pohltí poměrně velkou část rozpočtu. Florista totiž pro váš den chystá více květin, než si můžete myslet:

  • Kytice pro nevěstu
  • Kytice pro matku nevěsty
  • Kytice pro matku ženicha
  • Kytice / náramek pro družičky
  • Kytice / náramek pro svědkyni
  • Kytice na házení
  • Květinový vývazek pro ženicha
  • Květinový vývazek pro svědka
  • Květinový vývazek pro otce ženicha
  • Květinový vývazek pro otce nevěsty
  • Květinová výzdoba na svatební tabuli
  • Květinová výzdoba na slavobránu

Určitě není nutné mít všechno z výše uvedeného seznamu. Nezapomeňte, že vše se odvíjí od vašich preferencí.

Doufáme, že jsme vás nezahltili informacemi a nevyvolali jsme ve vás paniku. Nemusíte se bát, není to tak komplikované, jak to vypadá. Čerpejte inspiraci ze sociálních sítí, ptejte se známých, sledujte internetové diskuze a vytvořte si vlastní plán.

Věříme, že jsme vás inspirovali a pomohli vám při zmatcích, které jsou při přípravě tak důležitého dne samozřejmostí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *